Design Sprints

Valideer je idee voor innovatie en digitalisering in 4 dagen

Designsprintin4dagen

Zo pakken wij een Design Sprint aan

post-its

1. Het probleem begrijpen

Wat zijn de behoeften van de gebruiker? Wat is het belangrijkste probleem? Waar gaan we ons op focussen?

Tijdens de eerste dag zullen we het probleem, het sprintdoel en de metrics definiëren. Je hele team krijgt een breed begrip van het probleem dat je probeert op te lossen.

whiteboard

2. Divergeren & convergeren

Hoe kunnen we zoveel mogelijk oplossingen verzinnen voor dit probleem? Welke ideeën zijn het beste en waar gaan we mee verder?

We verkennen diverse scenario’s en maken sketches van de meest veelbelovende oplossing.

app test

3. Prototypes maken

We maken een high-fidelity interactief prototype. Het kan bijvoorbeeld een een klikmodel of een app-interface zijn.

samenwerken testen

4. Testen met gebruikers

Eén van de grootst gemaakte fouten is te denken dat wat jij fantastisch vindt, ook het beste is voor gebruikers. Helaas werkt dat niet zo. Daarom testen we alles wat we maken. Aan het eind van de Design Sprint testen we het prototype bij de doelgroep, zodat je hun primaire reactie kunt zien.

Experts in Design Sprints

Bij Sping werken we sinds 2016 met dit unieke proces om ideeën te valideren en grote uitdagingen op te lossen. We hebben klanten zoals Dela en Kolibrie Next al geholpen met succesvolle productlanceringen. Dat had echter niet mogelijk geweest zonder een gedegen onderzoek en daaropvolgende strategie! In deze blogreeks nemen we je mee door de wereld van Design Sprints, te beginnen met wat je van deze methode kunt verwachten.

Tips voor de ideale Design Sprint

Om van design sprints een succes te maken, is het verstandig om consequent een aantal vaste best practices te volgen. Doe je voordeel met deze tips en trucs:

  • Onderschat de intensiteit van het proces niet. Het zijn lange dagen en er komt veel informatie en werk op je af. Las dus geregeld een pauze in en probeer niet ’s ochtends of ’s avonds op eigen initiatief verder te werken.
  • Probeer de belangrijkste stakeholders al zo vroeg mogelijk nauw te betrekken bij het concept en ontwikkelproces, idealiter al in de fase van design sprint planning. Dit doe je door ze actief in de rol van product owner te plaatsen.
  • Geef duidelijk en al tijdens de design sprint planning aan wat je van de klant nodig hebt.
  • Werk in korte iteraties en met strakke deadlines. Zo daag je mensen uit en krijg je veel gedaan in korte tijd.
  • Zorg voor een gevarieerd, maar niet te groot ontwikkelteam (4-6 mensen) waarin de verschillende deelexpertises terugkomen.

Schep realistische verwachtingen over de op te leveren prototypes. Het is vrij logisch dat je binnen vier of vijf dagen nog geen product hebt dat honderd procent perfect is. Maar een oplossing die voor tachtig procent af is en gebaseerd is op input van gebruikers, biedt wél het fundament dat je nodig hebt om verder te bouwen.

Een Design Sprint geschikt voor jou?

Het intensieve format heeft veelzijdig gebleken voor uiteenlopende organisaties. Je hoeft geen startup of innovatielab te zijn om hiermee aan de slag te gaan: grote ondernemingen en sterk groeiende bedrijven kunnen er net zoveel voordeel mee behalen. Wil jij weten of dat ook in jouw situatie geldt?

Andere onderdelen van Learn

Digitale strategie

Wij helpen je een visie te vormen op de toekomst van het product en we stippelen de weg ernaartoe uit.

 

Design sprints

De Design Sprint is een methodologie bedacht door Google Ventures om ideeën snel te valideren. Sneller dan ooit tevoren.

 

User Research

We vergaren diepe inzichten in het gedrag van de gebruiker en we komen erachter waar de voorkeur ligt.

Proof-of-Concept

Met een Proof of Concept kom je erachter of jouw idee technisch haalbaar is en succesvol kan worden.

Startup Development

Door grondig onderzoek en een fundamenteel begrip van zowel gebruikers- als bedrijfsbehoeften, creëren wij inzichten.

Bekijk ook Build en Grow

BingenManuel

Build

Met een multidisciplinair agile team werken we in sprints naar digitale producten, online platformen en/of mobiele apps. Daarna blijven we betrokken bij de doorontwikkeling.

CEO's achter bureau

Grow

We meten en testen de resultaten om prestaties te verbeteren. We zorgen er met onderhoud en updates voor dat jouw digitale product optimaal blijft presteren. Wij ondersteunen je met support.