Waterdrinker

B2B-e-commerce platform

Waterdrinker Kantoor Aalsmeer

Een eenvoudigere en snellere manier om planten, bloemen en accessoires te kopen

In de afgelopen 40 jaar heeft Waterdrinker zich ontwikkeld van een lokale plantenhandelaar tot een van de grootste exporteurs van bloemen, huis- en tuin planten wereldwijd. In 2016 vroeg Waterdrinker ons om een custom en mobielvriendelijk eCommerce B2B-platform te bouwen, zodat hun verschillende klantengroepen eenvoudig bloemen, planten en accessoires online konden kopen. Drie maanden na de start hebben we een Minimum Viable Product (MVP) afgeleverd. Sindsdien hebben we continu nieuwe functionaliteiten ontwikkeld en uitgebracht.

Waterdrinker Mockups

Op maat gemaakte diensten voor verschillende type klanten

INZICHT

 

Waterdrinker streeft ernaar om op maat gemaakte diensten en ervaringen te bieden aan hun verschillende klanten: bloemisten, tuincentra, groothandelaren, grootwinkelbedrijven en retailers. Beide hoofdgroepen van klanten, Cash & Carry en Big Professional Buyers, vereisten verschillende functionaliteiten en die functionaliteiten vereisten aangepaste integratie met de bestaande systemen van Waterdrinker.

We hebben usability-testsessies uitgevoerd om inzicht te krijgen in het koopgedrag van Waterdrinker-klanten. We hebben geleerd dat Waterdrinker-gebruikers zich niet gedragen als traditionele consumenten. Een grote professionele koper die regelmatig grote hoeveelheden planten koopt, vereist bijvoorbeeld een snel en slim afrekenproces – geoptimaliseerd om herhalingsorders te plaatsen. Deze klantinzichten hielpen ons de algehele navigatie te optimaliseren en knelpunten weg te nemen.

Waarom hebben we een custom B2B eCommerce-platform gebouwd?

UITDAGING

 

In eerste instantie hebben we verschillende open source shopping-frameworks onderzocht, zoals Magento 1 & 2, Sylius en Solidus. We kwamen tot de conclusie dat kant-en-klare winkelframeworks onvoldoende stabiliteit boden of het ontbrak aan de mogelijkheid om verbinding te maken met een branchespecifiek ERP-systeem.

Hierdoor hebben we besloten om custom software te bouwen. Het belangrijkste doel was om ervoor te zorgen dat het raamwerk stabiel, aanpasbaar en veerkrachtig zou zijn. Dit aangepaste systeem kan omgaan met de huidige complexiteit, mogelijke vertragingen in het ERP-systeem of de API van Waterdrinker en veel parallelle verzoeken afhandelen.

Eén infrastructuur, verschillende storefronts

OPLOSSING

 

De custom winkelengine die we hebben gebouwd maakt verbinding met de bestaande systemen van Waterdrinker en toont verschillende storefronts voor verschillende klanten. Elke storefront is geoptimaliseerd om de best mogelijke ervaring te bieden aan de Cash &Carry en Big Professional Buyer klantgroepen.

Grote zakelijke kopers kunnen bijvoorbeeld eenvoudig hun wekelijkse voorraad bijvullen om ervoor te zorgen dat hun winkel voldoende planten en bloemen op voorraad heeft. Cash & Carry-klanten kunnen inspiratie opdoen en op de hoogte blijven van de nieuwste trends in een speciale sectie.

Ontworpen voor maximale flexibiliteit

Bij het creëren van de front-end voor Waterdrinker, hielden we één uitdaging in het achterhoofd: alles wat we bouwden, moest flexibel genoeg zijn om de look en feel van de winkel eenvoudig te veranderen. We hebben een eenvoudig aan te passen white label-oplossing ontwikkeld waarmee Waterdrinker meerdere storefronts met verschillende visuele elementen en assortiment kan hebben.

RESULTATEN

 

Het platform is nu live. Klanten dienen hun inkooporders met gemak in en we werken aan het optimaliseren van de ervaring.

Sinds de eerste release in 2016 hebben we continu nieuwe functionaliteiten ontwikkeld in sprints, korte periodes van 2 weken. Vóór elke sprint bereiden we de gebruikersverhalen voor op basis van een backlog. Na elke sprint hebben alle belanghebbenden de mogelijkheid om de software te bekijken en de volgende stappen te bespreken.

Kunnen we met je meedenken?

Jan Gerard Snip - Founder