Goede integratie met de back-end cruciaal voor een optimale webshop ervaring

 

 

Het opzetten van een goede webshop begint met het uitrollen van een duidelijke digitale strategie. Want een website kan er voorkant nog zo mooi uitzien, als het onder de motorkap niet goed werkt is het lastig een goed functionerende webwinkel op te zetten.

Afgelopen week stonden we in de Analyse: een bijlage van het Financieel Dagblad over de toekomst van de Economie. In deze 79e editie over E-commerce zet Jeroen Verdonk zijn visie uiteen over digitale strategie en techniek.

“We zien nu dat veel traditionele bedrijven, mede door COVID, gedwongen worden zich ook digitaal te ontwikkelen”, vertelt Jeroen Verdonk, medeoprichter en directeur van Sping Digital Agency. “Deze bedrijven hebben vaak hele goede ideeën, maar moeite met de daadwerkelijke uitvoering hiervan. Voor de klanten ziet de website er dan wel mooi uit, maar de afhandeling aan de achterkant kan beter.”

Een van de uitdagingen waar deze bedrijven vaak tegenaan lopen, aldus Verdonk, is het meekrijgen van het personeel. “Vaak zijn er bestaande voorraadsystemen en ERP’s waar al jaren mee gewerkt wordt. Die wil je dan liever niet overboord gooien. Het slim integreren met die bestaande back-end systemen, dat is nu juist waarin Sping in excelleert. Hierdoor bespaart de klant investeringen in vele nieuwe systemen en krijgen we het personeel beter mee doordat er minder verandert en kun je gefaseerd naar de nieuwe, meer digitale, manier van werken.”

Die menselijke maat is iets waar altijd rekening mee gehouden moet worden, stelt Verdonk. “Denk bijvoorbeeld aan click en collect. Dat is vanuit marketingoogpunt en de service richting je klanten heel mooi, maar je hebt ook personeel nodig dat daadwerkelijk in de winkel gaat staan en pakketjes klaar kan maken. Dat personeel moet je dus ook mee krijgen.”

Bij het opzetten van een digitale strategie is het volgens Verdonk dan ook belangrijk iedereen mee te nemen in de transformatie. “Sping is een full service digital agency. Dat komt er in de praktijk op neer dat we de bouw van de website op ons nemen, maar ook dat we met de klant gaan zitten om goed in kaart te brengen waar ze nu zijn en waar ze heen willen. We zetten behapbare stappen waar de medewerkers in worden meegenomen, zodat zij ook daadwerkelijk betrokken worden bij het proces. Zo creëer je draagkracht voor de digitale transformatie. In die eerste fase bouwen we steeds behapbare dingen op en testen we dat met het gehele bedrijf. Zo kom je uiteindelijk niet voor verrassingen te staan wanneer het daadwerkelijk uitgerold wordt.”

Vervolgens wordt het webplatform daadwerkelijk gebouwd. “We beginnen met een minimum viable product”, vertelt Verdonk. “We helpen de klant bij het prioriteren van hun wensen en bouwen steeds opleverbare stukken product tot we volledig aan hun eisen voldaan hebben en de website in principe klaar is. Maar helemaal klaar is het natuurlijk nooit.”

Een goed functionerend webplatform kan namelijk goed ingezet worden om groei te faciliteren, meent Verdonk. “In de systemen kan je allerlei metingen uitvoeren die verder gaan dan alleen SEO en SEA. Denk aan de mogelijkheid tot AB testen en het meten van responssnelheden. Aan de hand hiervan kan je kijken hoe je je processen verder kan optimaliseren. Zo kan het goed inrichten van je webplatform groei faciliteren voor je bedrijf.”