Voordat je een app laat ontwikkelen
Wanneer je een mobiele applicatie laat ontwikkelen is niets zo belangrijk als een goede voorbereiding. Daarom helpen wij je alvast op weg met enkele tips, aandachts- en uitgangspunten. In dit artikel leggen wij je uit hoe je zorgt voor een goede start richting succes.
Onderzoek je ‘mobiele’ concurrentie
Zijn er al apps die vergelijkbare problemen oplossen? Neem ze onder de loep en bekijk niet alleen naar wat mist, maar ook wat ze goed doen. Zelfs apps die een heel andere toepassing hebben kunnen je inzicht verschaffen in wat best-practices zijn voor het oplossen van algemene problemen. Er is zelden reden om het wiel opnieuw uit te vinden.
Begin met het eindresultaat
Bedenk wat de ultieme versie van jouw app moet kunnen; welk groot probleem los jij op voor jouw gebruikers? Door deze waarde-propositie duidelijk te maken komt je verdienmodel tot stand. Het verhelderen van je businessplan helpt inzicht te verkrijgen in welke functionaliteiten er uiteindelijk gebouwd moeten worden voor je mobiele app.
Kijk naar de toekomst van je app
Maak een roadmap met een afweging tussen de meest noodzakelijke functionaliteiten om de app te kunnen gebruiken. Bedenk wat de minimale functionaliteit is waarmee jij de markt in kan gaan. Wanneer je kosten en risico wilt inperken, en zowel de time-to-market zo kort mogelijk wilt houden is de kunst van het weglaten cruciaal.
Fail fast, fail often, pivoting is key
Durf te experimenteren, ervan te leren en indien nodig van koers te wijzigen. Er zijn talloze voorbeelden van apps die zijn gevallen en succesvol weer herrezen door snel fouten te maken en er zo snel mogelijk van te kunnen leren. In iedere tegenslag rust een fenix.
- Twitter heette vroeger Odeo en diende als platform waar je podcasts op kon delen en volgen. Na de release van Apple’s iTunes zagen ze geen mogelijkheid tot blijvende relevantie en hebben ze zich gestort op het idee van een microblogging service, en zo werd Twitter in het leven geroepen.
- Instagram begon ooit als ‘locatie check-in’ app genaamd Burbn, maar wist niet te slagen, omdat ze simpelweg te veel features hadden. Later hebben ze al het overtollige vet weggesneden uit de app en zijn ze opnieuw gelanceerd als de app die we nu kennen als Instagram.
- Eerder ging Groupon onder de naam ‘The Point’ en begon als een activistisch platform waar gebruikers gezamenlijk aanhaken om aandacht te vragen voor een social media campagne. Uiteindelijk hebben ze het verdienmodel behouden, maar is de focus verschoven naar lokale deals in plaats van social media.
Bedrijven die het roer durven om te gooien wanneer het nodig is hebben meer kans op succes! Als het aankomt op de ontwikkeling van apps is dat echt niet anders, of het nu wel of niet je core business is.
Luister naar de markt, niet naar de klant
Bouw niet alles wat de gebruiker zegt te willen. Blijf ‘lean’ en bouw wat de gebruiker nodig heeft in een geweldige mobiele ervaring. Een mobiele app voor iedereen is een app voor niemand. Focus op de behoeften van je belangrijkste mobiele klanten, niet op alle verzoeken die ‘nice to haves’ zijn.
Apps moeten onderhouden worden
Ontwikkeling van mobiele apps is geen éénmalige inspanning: na de eerste release van je mobiele app is het avontuur pas net begonnen! Zowel Android als iOS brengen elk jaar een nieuwe versie uit, vaak met grote veranderingen. Trends veranderen snel, software moet onderhouden worden om de concurrentie een stap voor blijven. Houd rekening in de roadmap dat je regelmatig updates zal moeten uitbrengen en reserveer daarvoor ontwikkelingstijd. Een actief onderhouden app laat zien dat je actief met kwaliteit en verbetering van de gebruikerservaring bezig bent en zorgt voor hogere gebruikersreviews. Dat draagt weer positief bij aan de ranking in de appstores.
Kom je er niet uit of ben je op zoek naar een betrouwbare digitale partner met ervaring in de wereld van mobiele Apps? Voor het design en ontwikkeling van Apple iOS en Android app ben je bij ons aan het juiste adres! We hebben veel ervaring met breed variërende cases voor mobiele apps. We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken. Mail ons op info@sping.nl of bel naar 088 774 6400.