Uit het lab, naar de straat: Een gebruikerstest in de auto
Onze UX-Designer Lot Meerman vertelt in dit blog over haar test-ervaringen met gebruikers van de app Ridecloud.
Wat voor digitaal platform je ook maakt of bedenkt, je weet nooit hoe het gebruikt gaat worden, daarom testen wij onze ontwerpen regelmatig met eindgebruikers. Vooral als de gebruiker een systeem gebruikt op plekken waar hij dit ook veilig en snel moet kunnen. Ik neem je mee in een leuke case van een van onze klanten: Ridecloud.
Vraagstuk
Ridecloud uit Amsterdam biedt een service aan waarin gebruikers verschillende Mobility services zoals deel-auto’s, -fietsen en -scooters kunnen vergelijken, en het verbindt ze aan de specifieke leverancier om de volledige klantreis in de app aan te bieden. Dit keer vroeg Ridecloud ons om hulp bij het opzetten en doen van een Usability test. Dit om o.a. deze vraag beantwoord te krijgen:
“Lukt het de gebruiker om een auto te reserveren – Dan een stukje te rijden en de reservering weer af te ronden?”
In samenwerking met Ridecloud hebben we een testdag voorbereid waar vier gebruikers uit de doelgroep getest gaan worden. Voorafgaand bereiden we een testscript voor en zorgen we dat we dat het werkt door middel van een pilot test. Verder verzamelen we de benodigde faciliteiten en maken we een plan voor het verzamelen en analyseren van de resultaten. Op dit laatste – het analyseren van resultaten – ga ik wat dieper in.
Tooling
We willen graag in de observatieruimte een goed beeld hebben van wat er met de gebruiker gebeurt. Wat hij doet in de App, maar ook wat de precieze context is waarin hij zich bevindt. Natuurlijk kan je daarvoor dure en geavanceerde eyetracking devices voor gebruiken, maar wij vinden dat het veel slimmer en goedkoper kan.
Daarom gebruiken we de video communicatie software Zoom, hiermee kan de moderator filmen. De test persoon krijgt een smartphone die filmt, een schermopname maakt en geluidsopname meestuurt. De facilitator van de usability test zit in de Observatie ruimte en krijgt alle videostreams van de devices binnen.
Observaties
Om te zorgen dat we de snel en overzichtelijk inzichten verzamelen gedurende dag proberen we op gestructureerde wijze bevindingen vast te leggen.
We hangen voorafgaand alle interviewvragen en testtaken op grote vellen papier aan de muur. Tijdens de test kan je zo de highlights opschrijven en deze bij het juiste testtaak plakken. Om het nog simpeler te maken hebben we elke testpersoon een kleurtje gegeven. Zo heb je aan het einde van de dag een soort matrixbord waarin alle highlights per testtaak en testpersoon makkelijk vergeleken kunnen worden.
Wat we uiteindelijk hebben opgeleverd?
- Gebruikersinzichten opgedeeld per functie en per gebruiker
- Opname materiaal (videos)
- Analyse matrixbord
- Lijst met aanbevelingen en verbeterpunten
Het was een zeer geslaagde test! De klant heeft veel geleerd over het product maar ook over deze manier van testen. Meerdere stakeholders konden meekijken en zien hoe hun ideeën door “echte” gebruikers werden ontvangen. Ze gaan hard werken aan verbeteringen.