Drie keer zoveel bezoekers naar leads converteren
Conversie Optimalisatie met Kolibrie Next
Kolibrie Next en Sping voeren regelmatig A/B-testen uit. Een van de succesvolle testen ging over festival jobs. Ons doel was om meer bezoekers, die het hele jaar door op zoek zijn naar festival jobs, aan te trekken.
Wat hebben we getest?
Onze hypothese was: Als de Kolibrie Next website logo’s van bekende festivals en een bijbehorend contactverzoek formulier in de festival jobs pagina toont. Dan laten bezoekers sneller hun contact gegevens achter via een contact formulier omdat bezoekers dan zelfs in de winterperiode kunnen zien op welke festival jobs je via Kolibrie kan werken, en kunnen zij op de hoogte worden gebracht wanneer deze weer beschikbaar zijn.
Hoe zijn we aan deze hypothese gekomen?
Google Analytics gaf aan dat de bounce rate op de pagina over festival jobs hoger was in vergelijking met andere pagina’s. Hierdoor hebben we door middel van Hotjar een aantal screen recordings van die pagina geanalyseerd. Hierdoor werd direct duidelijk dat wanneer een gebruiker buiten het seizoen naar een festival job zocht, er weinig opties tevoorschijn kwamen. Alle toffe summer festival jobs waren niet zichtbaar.
Wat was het doel van de test?
Het doel was om bezoekers zich in te laten inschrijven, zodat het aantal geïnteresseerde gebruikers zichtbaar werd.
Welke tools hebben we gebruikt?
Voor deze test hebben we Visual Web Optimizer (VWO) gebruikt om de test uit te voeren. Door middel van custom Javascript code kan er een formulier en de logo’s op de festival jobs pagina worden geplaatst.
Wat hebben we bereikt?
Bezoeker naar lead-conversie verhoogd in 270% na het toevoegen van een sectie met logo’s en een kort formulier met een oproep tot actie.
Versie A: origineel: (links)
Versie B: Festival logo’s en formulier (rechts)
Wat hebben we geleerd?
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je pagina een antwoord geeft op relevante vragen die een bezoeker heeft. In dit geval wilden bezoekers weten op welke festivals ze konden werken. Na het toevoegen van de logo’s waren de mogelijkheden voor een festival job via Kolibrie Next duidelijker en aantrekkelijker. Het contactformulier gaf gebruikers het gehele jaar door de mogelijkheid om eenvoudig en direct hun interesse kenbaar te maken.
Benieuwd hoe je een A/B test kan aanpakken?
We hebben het graag over experimenteren