11-februari-2021 | Design Sprint

5 Tips over een remote user research project met een Gemeente

Designer doing remote user research over the phone

Remote werken is een uitdaging, maar ook ontzettend leuk om op deze manier samen te werken  met klanten, gebruikers en collega’s. 

Vanity

Vanity Lam, UX stagiare

Ik ben Vanity Lam en volg ik de opleiding Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool Rotterdam. Het is altijd een passie van mij geweest om de wensen en belangen van anderen te kunnen ontwerpen in een interactieve (digitaal) product of omgeving. Tijdens het zoeken naar een stageplek ben ik op Sping’s site beland. Ik was onmiddellijk geïnteresseerd in Sping’s manier van werken en hun passie voor user experience design/research. Daarnaast was ik ook erg benieuwd naar hoe ze een design sprint in praktijk organiseren. 

5 tips uit de praktijk bij de gemeente Delft

Gemeente Delft was benieuwd naar hoe niet-Nederlandstaligen hun inburgeringsproces ervaren. Samen met mijn collega’s van het UX-team kreeg ik de kans om deel te nemen aan dit project en zelfs te helpen met gebruikersinterviews op afstand. Het meest leerzaam hiervan vond ik de interviews die ik heb gedaan met inburgeraars. Het was erg interessant om hun verhaal te horen en mezelf in hun schoenen te plaatsen. Dat mij de kans werd gegeven om een oplossing te bedenken/ontwerpen voor de Gemeente, die de inburgeraars zou kunnen helpen, is voor mij een eer.

In dit artikel zal ik 5 tips delen die ik in dit project aangeleerd heb:

  • Tip 1: Stel een concreet participanten-profielen op
  • Tip 2: Het antwoord herhalen en vaker je vraag stellen
  • Tip 3: Maak verschillende versies van persona’s
  • Tip 4: Maak het visueel en digitaal
  • Tip 5: Maak templates

Tip 1: Stel concreet participanten-profielen op

Om de juiste doelgroep te interviewen, is het beter om een profiel met de verschillende eisen die de participant aan moet voldoen. Soms gaat het niet om één, maar om meerdere profielen.

Bij een project met Gemeente Delft hadden we 2 rondes gedaan omdat we verschillende type profielen gevonden hebben. De eerste groep participanten beheersten de Engelse taal goed. Bij de tweede groep was dit anders. Zij beheersten zowel de Nederlandse als de Engelse taal minder. Dat verschil had een invloed op hun ervaring bij het inburgeringsproces.

Blog UX research profiel
Deelnemers werven voor UX-onderzoek begint met het identificeren van het opzetten van en participant-profiel

Tip 2: Het antwoord herhalen en vaker je vraag stellen

Om dus echt relevante informatie te verzamelen was het belangrijk om het antwoord op de vraag te herhalen of vaker de vraag te stellen. Overigens was alles via de telefoon, we konden de participanten dus niet zien. Dit leidde in sommige gevallen tot ruis waardoor het gesprek minder makkelijk te volgen was. Daarom was herhaling belangrijker.

Blog UX research interviews
Samenvatting van de opmerkingen van gebruikers die we tijdens de interviews hebben verzameld

Tip 3: Maak verschillende versies van persona’s 

Tijdens de onderzoeksfase hebben we verschillende versies van de persona gemaakt . Na elk interview werd de persona weer een stuk concreter. Persona’s zijn fictieve personages die gecreëerd worden op basis van onderzoek. Ze geven een beeld van de gebruiker (doelgroep) die het product of dienst gaat gebruiken. Door persona’s te creëren houden we tijdens het project beter rekening met de wensen en belangen van de gebruiker. 

Blog UX research personas
Een voorbeeld van de 4 persona’s die we gemaakt hebben

Tip 4: Maak het visueel en digitaal

Aan het begin van dit project wisten we dat alles remote gedaan moest worden. Dus heb ik een handig en overzichtelijke manier bedacht om het project te documenteren door gebruik te maken van Miro. Ik heb een bord aangemaakt die het ontwerpproces visualiseert. Hier hebben we alles genoteerd, resultaten verzameld, deliverables geplaatst en de planning bijgehouden. Op deze manier kan je een duidelijk overzicht houden van het ontwerpproces, vervolgstappen en is het ook makkelijker om aan de opdrachtgever te laten zien waar we mee bezig zijn. 

GemeenteDeflt overview

Tip 5: Maak templates 

Om ervoor te zorgen dat alles soepel loopt tijdens een remote sessie is het belangrijk om goed voor te bereiden. Onder andere voorbereidings e-mails en slide presentaties zorgen ervoor dat de opdrachtgever goed snapt waarvoor de creatieve sessie is en wat we ermee willen bereiken. Om het zo soepel mogelijk te houden werden er van te voren templates gemaakt op Miro met daarbij een uitleg over de oefening. Zo kan iedereen tegelijkertijd op het bord kijken en er gezamenlijk in werken. 

spongebob 1

Ook tips voor Sping!

Ik heb erg veel van Sping geleerd, maar het leuke is dat mijn collega’s ook van mij konden leren. Onder andere het voorstellen en gebruiken van de Six thinking hats en Frame your design challenge methoden. 

Klinkt de ervaring van Vanity jou ook goed in de oren?

Solliciteer direct

Heb jij de hersens, vaardigheden en motivatie? Solliciteer dan hier!