Multi-Sided Platforms

Een Multi-Sided Platform kan een technologie, product of dienst zijn die interactie mogelijk maakt tussen twee of meer groepen. Het dient meerdere partijen en zorgt voor een eenvoudige transactie tussen alle deelnemers. Denk bijvoorbeeld aan Uber, AirBnB, YouTube, Fetch of Spotify. Multi-Sided Platforms creëren een geheel nieuw ecosysteem.

De voordelen van een Multi-Sided Platform

Door andere platformen, gebruikers of derde partijen toegang te geven tot jouw eigen platform ontstaan er nieuwe toepassingen en verdienmodellen. Hiermee creëer je waarde voor alle deelnemers en een netwerkeffect die de waarde van jouw platform vergroot naarmate het platform groeit. Bij voldoende volume ontstaat er een economisch voordeel door reductie van zoek- en transactiekosten.

Primair ondersteunt jouw platform transacties en interactie tussen jouw bedrijf en klanten of gebruikers, maar wellicht schuilt er in jouw product of dienst een Multi-Sided platform. Je kan ideeën voor een platform hebben, maar niet de kennis in huis hebben om de technologische aspecten te verzinnen en/of de bouw te realiseren. Voor dit type bedrijven en projecten is Sping de ideale technologische partner.

Waardecreatie voor alle deelnemers

Waardevergroting door netwerkeffect

Economisch voordeel door reductie van kosten.

Download onze gratis whitepaper

Wij helpen je graag door onze ervaring en kennis op het gebied van Multi-Sided Platforms te delen. Deze whitepaper kan jou helpen om de vraag ‘Wat kan een Multi-sided platform voor mijn organisatie betekenen?’ te beantwoorden. Uiteraard denken wij graag met je mee.

Tips voor het opzetten van een Multi-Sided Platform

 

Denk na over de strategie

Een goede platform strategie helpt je valstrikken te ontwijken en een succes van jouw platform te maken. Denk na over je strategie: hoe krijg je mensen naar je platform? Hoe bouw je vertrouwen op? Wie krijgt toegang? Hoe open wordt jouw platform? In deze blog geven we antwoord op deze vragen.

Bouw een kritische massa op

Eerst inzetten op groei en het bedrijfsmodel later verfijnen kan gevaarlijk zijn. Het kan op korte termijn positieve resultaten geven, maar op het lange termijn zit je zonder solide basis. Schaal je te vroeg op, dan verspil je geld en raak je afgeleid. Doe je het te laat, dan mis je een vliegende start.

Zorg voor structurele groei

Uit onze ervaring blijkt dat de beste manier voor structurele groei is: bestaande klanten een goede reden geven om het platform te blijven gebruiken. Daarnaast zijn dit ook goede manieren om gebruikers te houden: ondersteun je partners, bied garanties aan en ontdek waarom mensen vertrekken.

Wij maken Multi-Sided Platforms voor:

Fetch Car Sharing | Marco Boender, Chief Sharing Officer

“Waar Sping het verschil maakt is dat ze ondanks de korte ontwikkeltijd toch vragen bleven stellen en aannames bleven challengen. Dat heeft een betere oplossing opgeleverd dan dat we zelf hadden kunnen verzinnen.”

Waterdrinker

Voor Waterdrinker hebben wij een online webshop gemaakt. Waterdrinker is één van de grootste exporteurs van bloemen, huis- en tuinplanten wereldwijd. In 2016 vroeg Waterdrinker ons om een op maat gemaakt en mobielvriendelijk platform te bouwen.

Fetch Car Sharing

Wij hebben voor Fetch een app gebouwd en vormgegeven geheel in lijn met hun nieuwe huisstijl. Met Fetch car sharing kan je in Amsterdam één van de honderd deelauto’s huren via de Fetch app.

Onze blogs over Multi-Sided Platforms

Ik help je graag met de opzet

Jochem van Engers

Head of UX and Strategy
+31 6 20 41 77 20
j.vanengers@sping.nl