Help, mijn e-commerceplatform is verouderd: hoe ga ik vernieuwen?

Het e-commerce landschap verandert in sneltreinvaart: het aanbieden van alleen een goed en scherp geprijsd product volstaat niet meer. De moderne klant behoeft een geoptimaliseerde en gepersonaliseerde ervaring die alle fases van de totale customer journey beslaat.

Om die customer journey zo optimaal mogelijk te kunnen aanbieden, heb je een systeem nodig dat verschillende kanalen met elkaar verbindt en meerwaarde toevoegt aan alle fases. Menig bedrijf werkt met verouderde platforms die zo’n omnichannel customer journey niet kunnen bieden. Het oude systeem loopt dan niet meer gelijk met de ambities. Zulke organisaties zitten vast aan legacy-software of weten nog niet goed waar ze moeten beginnen bij het moderniseren van hun digitale infrastructuur. 

Replatforming is dan de beste optie. Wij vertellen je waar je op moet je op letten bij het ontwikkelen en in gebruik nemen van een nieuw e-commerceplatform, welke opties er zijn en wat de belangrijkste aandachtspunten en valkuilen zijn. In dit blog lees je over:

Problemen van verouderde systemen

Replatforming kan om verschillende redenen een nodige zet zijn. Misschien ben je zo succesvol dat je commercieel uit je jas bent gegroeid. Of wil je juist profiteren van nieuwe functionaliteiten waarmee je de concurrentie binnen jouw branche voorbij gaat? 

Veroudering van het huidige systeem, bijvoorbeeld een ERP-systeem, is 1 van de belangrijkste redenen om over te stappen op een nieuw platform. Je oude systeem zit vast en je kunt niet meer vernieuwen. Een problematische situatie, want succes in het huidige e-commercelandschap vereist dat een platform voldoet aan de technische eisen die horen bij een omnichannel-strategie: snel de nodige technische en praktische koppelingen maken en een goede integratie teweegbrengen met partnerplatforms (leveranciers en resellers). 

Werken met verouderde systemen plaatst bedrijven voor veel problemen. Er zijn weinig tot geen mogelijkheden voor doorontwikkeling, omdat het aanpassen van systemen of toevoegen van nieuwe functionaliteiten veel tijd in beslag neemt en duur is. Veel legacy-systemen zijn opgebouwd als grote en monolithische softwarepakketten die ‘alles kunnen’. Het gevolg: als je één klein dingetje wilt veranderen, heeft dat vaak zijn (nadelige) weerslag op de performance van het hele platform. 

Daarnaast zijn bij oudere systemen functies als orderverwerking of financiële afwikkeling erg gemodelleerd naar de thema’s van een platform. Ze zijn vergroeid met de mogelijkheden en beperkingen van het gebruikte e-commerceplatform. In zo’n geval is replatforming niet alleen een technische kwestie, maar ook een zaak van mindset. Je moet binnen het bedrijf een cultuur van verandering op gang zien te brengen.

‘Big-bang’ of gefaseerde replatforming?

Je bent er inmiddels van overtuigd dat de stap naar een nieuw platform nodig is om de klant een goede omnichannel-ervaring aan te bieden. Als je besluit tot replatforming heb je in grote lijnen de keuze uit 2 strategieën. 

  1. Het ‘big-bangscenario’

    Hierbij ga je in 1 keer zoveel mogelijk vervangen en nieuw neerzetten. Het voordeel: je bent direct van alles af. Aan de andere kant kleven er wel risico’s aan dit scenario. Als de documentatie tekortschiet en het project niet goed wordt gemanaged, kunnen vertrouwde en bedrijfskritische functionaliteiten plots niet goed meer werken. De mogelijkheden om tussentijds bij te sturen zijn bovendien kleiner dan wanneer je kiest voor een gefaseerde migratie. Kunnen en willen vernieuwen (en daar ook in investeren) is dan ook een vereiste voor succes als je alles in 1 keer overhevelt naar een nieuw platform.

  2. De gefaseerde migratie

    Een andere manier is het 1 voor 1 vervangen van functies, waardoor het oude platform langzaam maar zeker wordt uitgefaseerd. Denk bijvoorbeeld aan een verouderd ERP-systeem. Dat zorgt voor de orderafhandeling, heeft een webshop, bevat logistieke functionaliteiten en regelt productinformatiemanagement. Door onderdelen 1 voor 1 los te koppelen van het ERP, heb je dit overkoepelende systeem op den duur niet meer nodig. Bij gefaseerde migratie kun je analyseren welke onderdelen makkelijk los te trekken zijn en bouw je een API tussen dat nieuwe deel en je oude monoliet. Onderdelen waarbij je deze werkwijze kunt toepassen zijn onder meer je PIM, CMS, Storefront, en als laatste, je orders en CRM.  

Wat de beste optie is voor jouw bedrijf, hangt vooral af van je wensen, ambities en organisatiestructuur. De complexiteit van de IT-infrastructuur is bijvoorbeeld een belangrijke factor. Als je alles in 1 keer doet, heb je bij een ingewikkeld platform te maken met een lang testtraject waarin je goed moet controleren of alle features waar mensen op vertrouwen nog steeds goed werken. Daarom zijn de risico’s groter als je het oude systeem in 1 keer helemaal op de schop neemt. Vanuit het oogpunt van risicobeheersing is stap voor stap migreren dus vaak verstandiger.

Volledig maatwerk of modulair platform?

Bij het bouwen van een e-commerceplatform zijn er ook 2 smaken. Heb je bijvoorbeeld zeer specifieke wensen of een heel ingewikkeld ERP- of backend-systeem? Dan kun je kiezen voor volledig maatwerk. Een goed voorbeeld van zo’n maatwerkoplossing is Waterdrinker. Wij hebben voor deze grote exporteur van bloemen en planten een platform ontwikkeld dat op maat gemaakte diensten en ervaringen levert voor verschillende typen klanten. 

De andere mogelijkheid is kiezen voor een modulair systeem als Spryker. Spryker fungeert dan als een e-commerceframework dat modules levert die afzonderlijk gebruikt kunnen worden in het nieuwe platform. 

Je kunt dus helemaal naar eigen wens afzonderlijke modules (shopping cart, checkout, betaalopties, PIM, verlanglijst, CMS, kortingen etc.) bouwen, gebruiken, releasen en upgraden – zonder dat andere functionaliteiten van het platform daar last van hebben. Bovendien kun je met Spryker eigen modules aan het platform vastbouwen. Een écht modulair platform combineert standaardfunctionaliteiten die alle webshops hebben dus met systeemspecifieke modules die tegemoetkomen aan jouw bijzondere wensen en behoeften.

Stappenplan voor replatforming

Om het overschakelen op een nieuw platform in goede banen te leiden, is het zaak om eerst een minimum viable product (MVP) te ontwikkelen. Een MVP is een eerste, minimalistische versie van het te ontwikkelen product dat wordt uitgerold naar de klant. Het bevat bij livegang dus alleen de minimaal noodzakelijke functies. 

Na het lanceren van een MVP en het verkrijgen van feedback kunnen uitgebreide en complexe functionaliteiten worden ingebouwd. In dit stadium worden dus de prestatie- en wow-factoren toegevoegd die het MVP commercieel nog aantrekkelijker maken. Bij het ontwikkelen van een MVP en het doorontwikkelen van een nieuw platform hoort een goed stappenplan. Volgens ons zijn dat 4 stappen.

1. Wensen en behoeften in kaart brengen

De eerste stap is het in kaart brengen van de wensen en behoeften van je organisatie:

  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van mijn huidige platform? 
  • Wat kan beter en efficiënter? 
  • Welke functionaliteiten zijn absolute ‘must haves’ en welke features zijn vooral ‘leuk om erbij te hebben’? 
  • Hoe snel kan en wil ik gaan met het vervangen van mijn bestaande systeem en het implementeren van een nieuw e-commerceplatform? 
  • En wat zijn de belangen en wensen van de diverse betrokken partijen die bij het project zijn betrokken?  

2. Functionaliteiten definiëren in user stories

Alle wensen en behoeften vertaal je vervolgens naar goed uitgeschreven user stories. Die leggen vast hoe functionaliteiten gaan werken en wat er nog aan extra features opgeleverd moet worden. Het is belangrijk om bij het maken van zo’n routeplan niet alleen te kijken naar de technische gevolgen, maar ook naar bedrijfsprocessen en de impact die veranderingen op klanten hebben.

3. Agile ontwikkelen

Door te kiezen voor agile-ontwikkeling, kun je volgens Sping-CTO Tom van der Geer tijdens het ontwikkelen van een nieuw platform continu de vinger aan de pols houden. “De klant ziet wat we aan het maken zijn en heeft de mogelijkheid om onderweg bij te sturen. Je ziet het product ontstaan en kunt voortschrijdend inzicht meenemen in het ontwikkeltraject.”

4. Monitoren

Als je platform eenmaal live is, begint de reis pas echt. Je gebruikers gaan met jouw product aan de slag. Reken er maar op dat er vragen, wensen en klachten komen. Als product owner wil je jouw platform op die klantbehoeften aanpassen en klaarmaken voor een schaalbare toekomst. Het is dus belangrijk om feedback te blijven verzamelen (tests en analytics) en dashboards in te richten waarmee je de prestaties van je kersverse e-commercesysteem kunt meten. 

Soepel naar een nieuw e-commerplatform met Sping

Werken met een verouderd e-commerceplatform heeft een negatieve invloed op je concurrentiepositie in dit digitale tijdperk. Is jouw organisatie ook toe aan een digitale inhaalslag? Wil je goed advies en een platform dat klanten een soepele en unieke customer journey biedt? Dan ben je bij Sping aan het juiste adres. Wij zijn specialist in platformontwikkeling en replatforming voor b2b-commerce. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We zijn bereikbaar op 088-7746400 of info@sping.nl

Lees ook deze blogs over e-commerce:

We hebben ook nog een interessante whitepaper voor je:

Download ‘E-commerce – De 6 grootste fouten’

 

Share:
0 COMMENTS
Copy link
Powered by Social Snap